De Vendiro oplossing

Vendiro biedt u software die uw voorraad- en ordersystemen aan zowel grote internationaal bekende als lokale marketplaces koppelt. Deze webbased standaard software (SaaS) faciliteert u op de volgende gebieden:

  • Naadloze integratie van uw producten, voorraad en orders
  • Voorafgaande analyse van productpotentieel voor specifieke marketplaces
  • Automatische optimalisatie van prijzen, zowel voor omzetgroei als margeverbetering
  • Automatische retourenafhandeling en financiële afhandeling marketplaces

Naadloze integratie van producten, voorraad en orders

U wilt (inter)nationale marketplaces inzetten voor een groter online bereik en een hoger productvolume. De producten, de voorraad en een operationeel systeem heeft u al. Nu moet uw systeem gekoppeld worden met de marketplaces. Het zelfstandig integreren van marketplaces kan complex zijn en vereist aangepaste dataflows per marketplace. Dit werkt door in de productinformatie, voorraad en in de ordergerelateerde informatie.

Vendiro heeft dit voorwerk reeds voor u gedaan en draagt zorg voor maatwerkkoppelingen naar uw systemen. De basis van ons platform is de integratie, het onderhoud en de optimalisatie van de koppelingen met de verschillende marketplaces.

U hoeft slechts één databestand aan te leveren met basisproductinformatie (sku, EAN (kost)prijs en voorraad). Wij importeren deze, berekenen prijzen per marketplace en plaatsen de producten door bij de marketplaces. Vervolgens importeert ons platform alle orders vanaf de marketplace naar de Vendiro webinterface. Daarna exporteren wij de orders in het gewenste formaat, eventueel direct in uw shopsysteem of ERP. Nadat u de order heeft verzonden, stuurt u een bestand met track&trace nummers, vervolgens worden deze gemapt en geëxporteerd naar de marketplaces.

U hoeft dus zelf minimale IT-capaciteit in te zetten voor een succesvolle integratie. Door de integratie bespaart u fors kosten op het maken en onderhouden van de koppelingen met marketplaces.

Analyse van productpotentieel en beheer van producten

De volgende stap, het optimaliseren van prijzen en beheer van voorraad over verschillende kanalen is de belangrijkste plus om met Vendiro samen te werken.

De producten vormen uiteraard de basis van alle verkoop. Gebaseerd op de EAN code kan zelfstandig een analyse gemaakt worden van het productpotentieel voor specifieke marketplaces. Deze analyse toont o.a. het aantal concurrenten, hun prijzen per artikel en de populariteit (ranking) van het product. Onze analysetool is erg populair onder category managers om producten met een hoog potentieel te vinden, voordat deze ingekocht zijn. Daarnaast zijn voor het bestaande assortiment alle verkoopaantallen in detail zichtbaar in combinatie met standaard rapportages met voorraad adviezen en significante stijgingen en dalingen van omloop op productniveau.

De analyse helpt u om zo’n efficiënt mogelijk assortiment op te stellen. Door de realtime rapportages kunt u daarnaast het bestaande assortiment optimaal inkopen.

Automatische optimalisatie van prijzen

Voor elk product kunt u een prijsstrategie instellen: per land of per specifieke marketplace. Dit kan een vastgestelde retailprijs zijn, het volgen van de marktprijs of een volledig geoptimaliseerde prijs om de voorkeursaanbieder te worden (dit is wat anders dan de goedkoopste worden!).

Om zeker te zijn dat alle bestellingen winstgevend zijn, maakt Vendiro gebruik van een berekende minimumprijs per product per marketplace. Hier worden naast inkoopprijs en transportkosten per land ook btw per land en de verkoopcommissies per marketplace in meegenomen. Als de strategie (eenmalig) is ingesteld en de (kost)prijs wijzigt, werken wij alle gekoppelde prijzen direct bij waar nodig. De prijsstrategie per product wordt meegegeven via het databestand.

De optimalisatiemogelijkheid zorgt ervoor dat u de voorkeursaanbieder positie op een marketplace bemachtigt en behoudt. Ook biedt het u optimale flexibiliteit en maakt het beheersbaarheid vanuit uw eigen systemen mogelijk.

Automatische retourenafhandeling en financiële afhandeling marketplaces

De laatste stap in ons ordersysteem is het verwerken van retouren of geannuleerde bestellingen. De software van Vendiro verwerkt deze retouren automatisch bij de marketplaces, wat handmatige (en dus foutgevoelige) bijsturing voorkomt. Daarnaast zorgen wij ook voor de automatiseringsslag van de juiste financiële afhandeling bij de marketplaces. Dit omvat het afstemmen van openstaande saldi per order door een specificatie per uitbetaling en een controle op ingehouden commissies.

Dit zorgt ervoor dat u tijd en geld bespaart in de retourverwerking en administratieve handelingen.

Het resultaat: inzicht in omzet, marges en het voeren van een ideaal prijsbeleid

Onze rapportagefunctionaliteiten zijn extreem uitgebreid. Kort samengevat, alle informatie (omzet, winst en andere stuurcijfers) is beschikbaar per bestelling, product, marketplace, land en op globaal niveau. Deze informatie kunt u eenvoudig filteren – bijvoorbeeld per merk of op voorraadniveau – per ingegeven tijdsinterval of op een voorgeselecteerde periode (vandaag, gisteren, afgelopen week/maand/jaar). Deze rapportages helpen u een betere marge te behalen en meer omzet te realiseren.

Alles is beschikbaar in dashboards die op basis van gebruikersrollen beschikbaar zijn. Management kan bijvoorbeeld algemene omzet cijfers willen zien, category managers productinformatie en klantenservice enkel de order informatie.

Onze interface helpt u om inzicht te krijgen in

  1. de verkopen en het verloop ervan om goed in te kunnen kopen (en stock outs te voorkomen).
  2. de performance op de marketplaces op gebied van verzending, annuleringen en retouren

Benieuwd wat u op de marketplaces kunt bereiken?

Vraag dan geheel vrijblijvend een potential scan voor uw artikelen aan