Meer dan 40 marketplaces

in 9 Europese landen

Integratie met meer dan 40 marketplaces

Koppelen met Vendiro opent de deur naar meer dan 40 marketplaces in 9 Europese landen. Hierdoor kan je snel en geautomatiseerd uitbreiden in Europa.

Geautomatisseerde omzetoptimalisatie

Het slimme algoritme zorgt voor omzetgroei met een optimale marge. Hierdoor is Internationaal uitbreiden al snel een winstgevende groeitak van jouw bedrijf.

Met de volgende marketplaces is Vendiro geïntegreerd

Drie soorten kanalen 

Het inzetten van (inter)nationale marketplaces is een zeer geschikt middel om een groter bereik of hoger verkoopvolume te behalen. Wat zijn marketplaces precies en met welke partijen werkt Vendiro samen? De basis is dat de bestelling op de marketplace wordt besteld en betaald. Daarnaast zijn er verschillen in het beheer van de catalogus.

Global catalog

De bekendste voorbeelden hiervan zijn Amazon, Bol.com, Pixmania en LaRedoute. Productinformatie (content) staat in de database van de marketplace. De marketplace zelf of verkopers kunnen nieuwe producten of extra productinformatie toevoegen. De marketplace bepaald welke informatie er daadwerkelijk op het product getoond wordt. Alle verkopers zetten hun aanbod op basis van EAN op dezelfde productpagina. Meestal kiest de marketplace één voorkeursaanbieder.

Merchant catalog

Alle verkopers leveren per product de gewenste productinformatie aan. De consument komt op een “winkel” van de verkoper terecht, waar alle producten van de verkoper met eigen content zichtbaar zijn met een eigen productpagina. Voorbeelden van dergelijke kanalen zijn eBay, Rakuten.de of Priceminister.com

Hybride modellen

Daarnaast zijn er diverse hybride modellen welke ook een orderstroom bevatten. Hierbij wordt een CPC of CPS model gecombineerd met direct afrekenen. De consument kan direct op het platform van de prijsvergelijker betalen en de order dient vervolgens door de verkoper uitgeleverd te worden. Voorbeelden hiervan zijn Beslist.nl winkelmandje of Idealo.de direktkauf.

Een belangrijk onderscheid is dat Vendiro geen CPC shopping portals bedient. Bijvoorbeeld een verkoper die op Beslist.nl op CPC-basis verkoopt heeft enkel behoefte aan een feed, de transactie vindt plaats op zijn eigen webshop. Marktplaats.nl Admarkt is ook een CPC-model en ondersteunt Vendiro daarom niet.

Kenmerken van een global catalog 

Een global catalog marketplace heeft een centrale productinformatie database, waarbij meerdere aanbieders met hun eigen prijzen en beschikbaarheid op dezelfde productpagina staan. De twee voordelen hiervan zijn:

  • De vertaalde, lokale productinformatie is reeds beschikbaar, een (inter)nationale verkoper hoeft dus geen product teksten te vertalen
  • Doordat er meerdere aanbieders op dezelfde pagina staan, kunnen wij een optimale verkoopprijs bepalen

Bij een merchant catalog dient de verkoper te beschikken over content in de taal van de marketplace. Dit kan enerzijds een barrière zijn, anderzijds is de concurrentie over het algemeen minder groot op dergelijke platformen.

De hybride modellen hebben afhankelijk van het kanaal additionele voorwaarden. Zo dient een verkoper bijvoorbeeld een Duitse webshop te hebben om op Idealo.de DirektKauf te kunnen verkopen.

Ons specialisme

Wij houden ons alleen bezig met marketplaces. Door onze specialisatie kunnen we de activiteiten op de marketplaces naar een hoger niveau tillen in plaats van een breed scala bieden van gemiddelde dienstverlening. Dankzij de focus is er voldoende tijd om contact te houden met de aangesloten kanalen en als eerste de nieuwe commerciële mogelijkheden en technische functionaliteiten op te pakken.

Opereer Europees en sluit aan bij lokale marketplaces

Grotere platformen zoals Amazon hebben een grote invloed in de Europese e-commerce. Echter, onze ervaring is dat voor de meeste gebruikers lokale partijen in bepaalde landen belangrijker zijn. Door gebruik te maken van lokale marketplaces houd je voorsprong op concurrenten die enkel met de grote internationale partijen integreren. Daarnaast verkopen sommige lokale marketplaces zelf niet direct aan de consument en hanteren zij lagere verkoopcommissies. Dit stelt jou in staat om in die landen ook scherper te prijzen of meer marge te maken.

De uitdagingen bij het verkopen op een marketplace

Bij het aanbieden van producten via een global catalog marketplaces is de buy box van essentieel belang. Heb jij het beste offer (prijs, levertijd en service) dan pak je vrijwel alle verkopen op het platform van dat specifieke product. Ook al ben je hoger geprijsd. Deze voorkeurspositie bemachtigen en behouden is dan ook zeer belangrijk. Echter, niet alleen de prijs en beschikbaarheid van jouw product zijn hierin leidend. Marketplaces letten ook op jouw service: hoe snel je vragen van klanten beantwoordt, of je de bestellingen op tijd verstuurd, welke garanties je biedt, hoe je de retourafhandeling hebt ingericht en hoe deze in de praktijk werkt. Het handmatig managen van dit proces is foutgevoelig en kost vaak veel tijd. En de tijdwinst die je behaalt met het automatiseren van dit proces kan nu net het verschil maken!

Binnen 24 uur inzicht in uw kansen op marketplaces?