Vijf tips om voor te bereiden op de drukke feestmaanden

Geplaatst op 28 oktober 2020

Gezien de huidige stand van corona in Europa is de verwachting dat online verkoop in de aanloop naar de feestdagen exponentieel zal toenemen in vergelijking met vorig jaar. Denk hierbij aan:


  • 11 november: Singles Day
  • 23 – 27 november: Black Week
  • 27 november: Black Friday
  • 30 november: Cyber Monday
  • 5 december: Sinterklaas
  • 22 – 24 december: piek verkoop voor de Kerst
  • 25 – 26 december: Kerstdagen


Deze koopjesdagen worden vaak ondersteund met marketplace campagnes om meer klanten naar de platformen te trekken. Retailers en merkeigenaren bereiden zich al enige tijd voor op de hype. Ben jij voorbereid op de verwachte toename van onlinehandel in de laatste maanden van 2020?

Marktaandeel e-commerce
Dat het marktaandeel van e-commerce verder zal groeien, zeker als consumenten fysieke winkels vermijden, is duidelijk. Een AfterPay Insights peiling onder 6,000 consumenten in Nederland, Duitsland en Noorwegen wijst uit dat Sinterklaas het één na grootste verkoopmoment van het jaar is, zowel wat betreft awareness als verkoopaandeel. Sinterklaas en Cyber Monday verkopen hebben de sterkste groeipercentages wanneer vergeleken wordt hoeveel consumenten in 2019 online hebben gekocht ten opzichte van hoeveel er in 2020 verwachten online te kopen.

Geen twijfel aan: retailers en brandowners moeten hun online aanwezigheid optimaal benutten.

Hoe bereid jij je voor op de verwachte drukte tijdens de feestmaanden?

1. Algemene voorbereiding
Door een inschatting te maken van hoeveel verkocht zal worden in de drukke feestmaanden kunnen voorraad, logistieke capaciteit en klantenservice goed worden voorbereid. Een verkoopprognose biedt waardevolle inzichten over bijvoorbeeld prijsstelling, levertijden en product views.
Tip: Gebruik op bol.com de Verkoopprognose en op Amazon de Business Reports om op productniveau deze statistieken te verzamelen. De gegevens kunnen in het Vendiro portal ingeladen worden, waardoor data verrijkt wordt en je nóg betere inschattingen kunt maken. Met een goede voorbereiding kan het aanbod automatisch aangepast worden waar nodig.

2. Promotie planning
Promoties zijn een goede manier om via marketplaces omzet te vergroten en uiteraard is hierbij een goede planning van belang. Denk eraan dat promoties (bijvoorbeeld bij bol.com) op de startdatum exact om middernacht live gaan. Om er zeker van te zijn dat de promotieprijzen van jouw producten op dat moment op orde zijn moet de promotie module tijdig ingesteld worden.
Tip: Stem met de verschillende marketplaces af welke promoties je aan mee kunt doen zodat je zichtbaar bent in campagnes en nieuwsbrieven. Stel vervolgens via het Vendiro portal de promoties in per marketplace met start- en einddata. Op deze manier kan het automatisch van start gaan en heb jij er verder weinig omkijken naar!

3. Betrouwbare voorraad
Je wilt voorkomen dat je een product verkoopt dat je niet op voorraad hebt, daarom moeten voorraadstanden bij de marketplaces overeenkomen met de werkelijkheid. Door drempels in te stellen voorkom je dat, bijvoorbeeld, het laatste product op twee verschillende marketplaces op hetzelfde moment wordt verkocht.
Tip: Om ervoor te zorgen dat jouw voorraad actueel wordt weergegeven, is het slim om de voorraadupdate zo snel mogelijk door te geven aan Vendiro . Je zou ook kunnen overwegen om je beschikbare voorraad te limiteren door minder door te geven dan werkelijk beschikbaar is, hiermee voorkom je dat je producten verkoopt die uitverkocht zijn.

4. Levertijd aanpassen
Het communiceren van realistische levertijden is essentieel. Zorg ervoor dat alle aankopen volgens afspraak kunnen worden geleverd. Indien nodig kunnen levertijden verlengd worden, waardoor minder klantvragen en retouren verwerkt moeten worden. Het is slim om op één lijn te zitten met jouw logistieke partner om ervoor te zorgen dat leverbeloften worden nagekomen.
Tip: Je kan op één centrale plek de levertijden aanpassen in het Vendiro portal, dit wordt doorgevoerd naar alle gekoppelde marketplaces. Je kunt er ook voor kiezen om een levertijd schema in te stellen zodat levertijden vooruit ingepland kunnen worden.

5. Retouren voorkomen
Hoe meer bestellingen, hoe groter de kans dat retouren verwerkt moeten worden. Het is belangrijk om eerdere retouren goed na te lopen vóór de drukke periode ingaat, om te bepalen of toekomstige retouren kunnen worden voorkomen. Hiermee bespaar je tijd en geld, en voorkom je ontevreden klanten.
Tip: Kijk vooraf welke producten vaak geretourneerd worden en of dit opgelost kan worden door, bijvoorbeeld, productinformatie te verbeteren. Als een product retourgevoelig is, kan de prijs tijdelijk verhoogd worden of kun je minder stuks aanbieden. In het Vendiro portal analyseer je, onder Refunds and Cancellations, welke producten vaak retour gestuurd worden.

Ben jij er klaar voor?
In de aanloop naar de feestdagen komt er veel druk te staan op jouw logistieke afdeling en moet de klantenservice optimaal worden gemanaged. Een tevreden klant zorgt voor positieve reviews die op zijn beurt weer zorgt voor een betere ranking op marketplaces. Gezien marketplaces vaak ook strenger zijn tijdens de feestdagen, moet jouw performance goed voorbereid zijn.

En als laatste tip voordat de drukte losbarst: loop goed na of alle processen geautomatiseerd zijn. Automatisering van promoties, voorraad en levertijden, alsook het verwerken van annuleringen en refunds, zorgt ervoor dat de informatie overal up-to-date is en je dit niet handmatig hoeft te doen. Zo kun je focussen op omzet draaien en zelf ook genieten van de feestdagen!

« Terug naar nieuwsoverzicht

Jouw assortiment op
marketplaces optimaliseren?